A Zeneakadémia Bartók Világversenyéhez kapcsolódva ismét angol nyelvű, nemzetközi konferenciát szervezett a Bölcsészettudományi Kutatóközpont Zenetudományi Intézete 2019. szeptember 14-én, szombaton 9 órától. Ezúttal a zongora volt a téma. A szimpóziumon mutatták be az intézmény gondozásában megjelenő Bartók-összkiadás legújabb kötetét is.
Bartók Béla legközvetlenebb kifejezőeszköze, kísérletezésének legfőbb médiuma a zongora volt. Pályáját zongoravirtuózként kezdte, ha utóbb modern zeneszerzői törekvései, s különösen a népzenegyűjtés és az ehhez kapcsolódó tudományos munka ettől el is távolította. Életművében – a 20. század nagy zenei újítói között egyedülálló módon – mégis mindvégig kiemelkedő maradt a zongoraművek (zongoraversenyek, szóló darabok, pedagógiai művek) jelentősége.
A Zenetudományi Intézet Bartók-termében megrendezett szimpózium (programja ide kattintva olvasható), amelyen több neves magyar és külföldi szaktekintély tartott előadást, a verseny szelleméhez igazodva bemutatkozási lehetőséget biztosított fiatal kutatóknak is. A meghívott előadók között volt Malcolm Gillies (Ausztrália/Egyesült Királyság – Bartók és a virtuozitás témájáról) és Richard Taruskin (Egyesült Államok, a Magyar Tudományos Akadémia tiszteleti tagja – Bartók I. zongoraversenyéről). A fiatal kutatók között friss doktorok, zenetudományi és zeneművészeti doktori hallgatók, magyar, szlovák, spanyol, amerikai zenetörténészek és zongoraművészek adtak elő változatos témákról, amelyek egyaránt érintették Bartók szólózongora- és versenyműveit, más szerzők kompozícióiból készített koncertátdolgozásait, valamint klasszikus mesterművekből megjelentetett közreadásait.
A Bartók Archívum legfontosabb tudományos vállalkozása Bartók Béla zeneműveinek kritikai összkiadása: a hosszabb ideje készülő, 2016 óta az Editio Musica Budapest és a müncheni G. Henle Verlag közös vállalkozásaként megjelenő sorozatot 48 monumentális kötetre tervezik. Ennek részeként 2019 márciusában a zeneszerző 1914 és 1920 között komponált zongoraművei (köztük olyan jól ismert kompozíciók, mint a Román népi táncok, a Zongoraszvit, a Tizenöt magyar parasztdal és az Improvizációk) jelentek meg Somfai László, a Bartók Archívum nyugalmazott vezetője, a sorozat alapító szerkesztője gondozásában és tudományos kísérőtanulmányaival. A kompozíciók keletkezését és forrásait ilyen részletességgel első ízben feltáró kötet megjelenéséhez kapcsolódott a szimpózium befejezése: a közreadó ismertetője, illetve Rohmann Imre zongoraművész, a salzburgi Mozarteum tanárának előadása a kötetben szereplő művekről.